Blog

5 redenen om als marketeer programmeerkennis op te doen

De marketeer van de toekomst beschikt over wat programmeerkennis. Waarom? We leggen het je uit in deze blog. ✓Maak je eigen API's ✓Bespaar tijd ✓Word creatiever
Geschreven door
op
April 12, 2021

1. Het verrijkt je IT woordenschat

Nee, we hebben het niet over dure, chique of deftige woorden zoals divageren, epibreren of interageren. We bedoelen hiermee het vakjargon van de programmeur. Nergens komt er meer jargon voor dan in de IT wereld. Denk bijvoorbeeld aan DevOps, API, Breadcrumbs, Firmware en Nesting. Als je de basis van programmeren leert, dan leer je de taal spreken van een programmeur en dit kan je als marketeer nog eens goed van pas komen! Denk bijvoorbeeld aan het in IT jargon kunnen omschrijven waarom een bepaalde API niet werkt. Of het kunnen uitleggen aan de IT-afdeling waarom je te maken hebt met ‘undefined sources’ in HubSpot. En ja, hier spreek ik uit eigen ervaring, een beetje programmeerkennis heeft mij als marketeer vaker uit de brand geholpen.

2. Maak betere marketingbeslissingen

Wat basis programmeerkennis zal het eenvoudiger maken om aan de IT-afdeling te kunnen vertellen wat er nodig is om van jouw marketing idee een succes te maken. Je weet immers zelf wat er gedaan moet worden om bijvoorbeeld een formulier toe te voegen, de site navigatie te verbeteren of een app te ontwikkelen. Hier houdt het echter niet bij op! Met kennis van programmeren kan je bijvoorbeeld ook beter bepalen of een marketing idee haalbaar is.

3. Succesvol projectmanagement

Door je opgedane kennis kan je een realistischere tijdsplanning maken met de IT-afdeling. Je weet door jouw programmeerkennis wat er allemaal komt kijken bij een bepaald project. Heeft jouw bedrijf geen 'in-house' IT-afdelingen? Dan is het al helemaal handig om te beschikken over wat basis programmeerkennis. Hierdoor heb jij namelijk een betere onderhandelingspositie! Zo weet je het bijvoorbeeld gelijk als het ‘nee woord’ van de programmeur onderdeel uitmaakt van zijn of haar onderhandelingstechniek. Je kan er zo doorheen prikken als de programmeur ergens geen zin in heeft.

Kortom, de kans is groot dat je met jouw opgedane programmeerkennis kosten kan drukken, betere projecten kan leiden en een hoop tijd kan besparen.

4. Het verbetert je oplossingsgerichtheid

Misschien wel een van de grootste voordelen voor de marketeer, is het leren denken als een programmeur. Door te leren programmeren word je beter in het herkennen van patronen, het analyseren van data en het oplossen van “kleine” problemen. Je leert hoe een kritische blik jou kan helpen om een probleem op te delen in kleine stukken en ze vervolgens op een zo efficiënt mogelijke manier op te lossen. Als je eenmaal je eerste regels code hebt geschreven, dan begrijp je precies wat we hiermee bedoelen.

5. Je kan zelf aan de slag

Uiteraard zal je met een beetje programmeerkennis niet meteen de volgende Instagram of Uber Eats bedenken en ontwikkelen, maar je kan er wel een hoop voordelen uithalen. Het gaat je leven als marketeer écht een stuk makkelijker maken. Je zal namelijk “nooit” meer weken hoeven te wachten op de IT-afdeling omdat je een hoop taken zelfstandig kan oppakken.

Dit kan je direct met jouw programmeerkennis

De voordelen die je als marketeer uit het hebben van wat programmeerkennis haalt, zijn er haast te veel om op te noemen. Om je een idee te geven wat je met wat programmeerkennis kan, hebben we wat voorbeelden voor je genoteerd.

Zelf websites optimaliseren
Met wat HTML en CSS kennis kun je zelf aan websites sleutelen. Dit kan erg goed van pas komen als je Tag Manager wil instellen en installeren. Wil je de e-mail subscription pages in HubSpot stylen en tekstueel aanpassen? Óók dan komt wat programmeerkennis goed van pas.

API's maken
Met programmeerkennis ben je als marketeer zelf in staat om API's te maken. Het grootste voordeel hiervan, is dat je niet meer afhankelijk bent van Data Studio community connectors of platforms zoals Zapier. Bestaan er nog geen koppelingen voor de nieuwe marketing tool waar je nu net gebruik van maakt? Geen zorgen, dan maak je de koppelingen gewoon zelf.

Rapportages
Door te leren programmeren zal je sneller en eenvoudiger grote data analyses kunnen maken. Maak jij binnen je huidige baan regelmatig data analyses? Tuurlijk kom je een eind met Spreadsheets en Data Studio, maar met wat programmeerkennis kan je sneller en eenvoudiger gebruikersdata omzetten tot krachtige en heldere verklarende (predictive) analyses.

Enthousiast geworden en wil je dit ook kunnen? Wacht dan niet langer en begin dan vandaag nog met de Programming with Python.

Meer Blogs

Cookie Preferences
close

We may use and track cookies, local storage, your IP address and similar technologies to improve the user experience of this site and to understand how it is used. Read more in our privacy policy.

-->